Kids’ Skills – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy z dziećmi

Czym jest metoda Kids’ Skills

Kids’ Skills to metoda wspierania dzieci w rozwijaniu umiejętności emocjonalnych i społecznych, oparta na podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach. Została opracowana przez fińskiego psychiatrę Bena Furmana i obecnie stosowana jest jako skuteczne narzędzie pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Na czym polega metoda Kids’ Skills

Podstawowym założeniem metody jest przekierowanie uwagi z trudnych zachowań na konkretne umiejętności, które dziecko może nabyć. Koncentrujemy się na pytaniu: czego dziecko mogłoby się nauczyć, aby radzić sobie w danej sytuacji inaczej.
Proces rozpoczynamy od wspólnego zdefiniowania umiejętności, przez zaangażowanie bliskich, aż po świętowanie postępów i utrwalanie efektów. Ważną rolę w całym procesie odgrywa aktywny udział dziecka, dlatego jego zdanie i decyzje traktujemy poważnie. Dziecko współdecyduje, nad jaką umiejętnością chce pracować i w jaki sposób będzie jej się uczyć. Dzięki temu wzmacniamy zaangażowanie, poczucie sprawczości oraz realne budowanie kompetencji.

Do kogo jest skierowana

Metoda opiera się na pozytywnej komunikacji, budowaniu współpracy i wzmacnianiu zasobów dziecka. Jest skuteczna w sytuacjach, kiedy dziecku potrzebne jest wsparcie umiejętności związanych z regulacją emocji, relacjami, codziennymi obowiązkami lub adaptacją do zmian.

Gabriela Duchnowska – certyfikowany praktyk metody Kids’ Skills, w poradni Centrum-Ja wspiera dzieci w zdobywaniu umiejętności potrzebnych do przezwyciężania trudności.

Izabela Wożyńska-Więch

Psycholog, psychoterapeutka, założycielka Poradni Centrum-Ja
Od ponad 20 lat pomaga osobom dorosłym, parom i małżeństwom w przezwyciężaniu trudności życiowych oraz w rozwijaniu osobistego potencjału. Prowadzi psychoterapię indywidualną w nurcie psychodynamicznym oraz terapię par i małżeństw. Dodatkowo prowadzi coaching dla liderów i menedżerów, wspierając ich w rozwoju kompetencji miękkich i efektywnej pracy z zespołem.

Swoją wiedzę i umiejętności zdobywała podczas podyplomowego Studium Psychoterapii Indywidualnej i Grupowej w Laboratorium Psychoedukacji. Od siedmiu lat uczestniczy w seminarium na temat psychoanalitycznej pracy z parami, prowadzonym przez Stanleya Ruszczyńskiego oraz Mary Morgan z Kliniki Tavistock w Londynie. Dodatkowo ukończyła szkolenie z zakresu terapii par i małżeństw w podejściu zintegrowanym, realizowane przez Krakowską Fundację Rozwoju Psychoterapii, oraz podyplomowe studia z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Warszawskim.
Od 2003 roku współpracuje z magazynem psychologicznym „Charaktery”, gdzie publikuje artykuły i udziela komentarzy eksperckich.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi tematami